Vaikuttavaa vaikuttamista vai suuri puhallus?

Jokainen meistä elää vaikutusten ja vaikuttajien keskuudessa. Vaikka olisimme yksinäisiä emmekä tapaisi juuri ketään, Some pitää siitä viimeistään huolen, jos vain annamme sille sijaa majatalossamme. Elämme jopa tietyltä osin tiedostamattamme elämää, jossa joku muu vaikuttaa siihen, mitä teemme, mitä puemme yllemme, miten esiinnymme julkisesti ja mitä ajattelemme asioista. Tämä ei toki ole salaisuus tai uusi asia, hämmentävä se on silti. Onko kyseessä siis vaikuttavaa vaikuttamista vai suuri puhallus?


Hieman pidemmälle mietittynä se on pelottavakin asia.
Korkeampaan psykologiseen tai teoreettiseen pohdintaan en tässä lähde, koska haluan vain kirjoittaa muistiin sängyllä saamani ydinajatuksen ja pohtia yleisesti pinnallisuutta ja sen muovaamaa maailmaa missä elämme. 
Otetaan hyvin arkinen esimerkki, vaikkapa merkkivaate, jollainen yllään moni meistä viettää päivänsä, sitä sen kummemmin perustelematta. Onhan se kuitenkin “ihan siisti”, fine. Onhan se “siisti”. Onko se kuitenkaan niin “siisti”, ettei voisi harkita pukevansa myös jotain muutakin saman väristä, kenties jopa samalla tavalla leikattua vaatekappaletta, ilman sen tunnettun ja näkyvän brändin tuotemerkkiä? Väitän, että aika moni valitsee sen monin kerroin kalliimman, kenties jopa samassa tehtaassa valmistetun tuotteen, joka on faceliftattu esimerkiksi Obeyn tylsällä, yksinkertaisella logolla.

Vaikuttamisen ydinajatus

Tämä toimikoon aasien siltana ydinajatuksen saarelle. Pohdinkin, miksi meihin nykyihmisiin on niin helppo vaikuttaa? Kun näemme esimerkiksi Instagramissa suuren ja seuratun vaikuttajan poseeraavan toistaiseksi tuntemattoman brändin lippiksessä, asiaankuuluvat hashtagit liitettynä kuvaan, alkaa prosessi. Prosessin lopputulos on se, ettei brändi ole kauaa tuntematon. Yhtäkkiä kyseisen brändin tuotteita haluavat “kaikki”, ilman sen suurempaa perustelua. Yhtäkkiä sellainen tuote vain täytyy olla. 
Ei liene sattumaa, että tiettyjen tuotemerkkien jumppa-asut, juomapullot ja kengät näkyvät valtavina massoina sometilien etusivuilla, toisilta vaikuttajilta apinoiduissa asennoissa, poseerauksissa ja taustoissa esiteltyinä, kuvat samoilla filttereillä höystettyinä. Niin puettuina kauppareissuille, bileisiin ja kuntosaleillekin. Tulevaisuudessa jumppakamat ovat varmasti pukukoodina myös häissä ja hautajaisissa.

Ilmiöt ja ihmettelijät

Täytyy toki myös muistaa, että ilmiö syntyy usein puolivahingossa, vahvojen psykologisten aspektien tukemana. Kuvaavaa on silti se, että nykyään voi tienata leipänsä tekemällä työkseen Instagramia, kuitaten yhdellä kuvalla nelinumeroisia summia. Olla siis häpeilemättä vaikuttaja. Se kertoo mielestäni paljon siitä, missä ajassa elämme.


Yksinkertaisuudessaan ilmiö siis tarvitsee jonkun vaikuttajaksi luettavan henkilön, jonka täytyy vain sanoittaa ensin vielä tiedostamaton tarpeemme ja saada meidät poloiset uskomaan, ettemme tule toimeen ilman kyseistä brändiä. Näin ollen myönnämme halumme kuulua suurempaan keskitien kokonaisuuteen, joka on se hyväksyttävin ja harmittomin vaihtoehto. 
Summa summarum, haluamme selkeästi kuulua yhteen, olla yhtä “perhettä” ja yhtenäistä, kädenlämpöistä laavamassaa, jossa jokainen saa olla oma itsensä tietyin reunaehdoin. Silti ihmiset kärsivät hälyttävän paljon yksinäisyydestä, masennuksesta, mielenterveysongelmista sekä mitättömyyden ja riittämättömyyden tunteesta. Ihmiset vaativat itseltään asioita, joita eivät välttämättä edes halua tehdä. Pääasia, että he kelpaavat muille. Ovat jotakin, jossakin, jollekin. 


Maksuhäiriömerkinnät ovat räjähtäneet nuorten (ja vanhempienkin) ottaessa lainoja, koska ne viimeistä huutoa olevat tuotteet täytyy nyt vain saada. Yli varojen eläminen on arkipäivää. Onhan luottotietojen menetys pieni hinta verrattuna kasvojen menetykseen, jonka yhteenkuuluvuuden reunaehtojen toteutumattomuus aiheuttaa. Ulkoisten attribuuttien lisäksi pitäisi vielä tienata hyvin, olla sosiaalinen ja eteenpäin pyrkivä, sekä ottaa vähintään yhtä hyviä Instakuvia kuin kaveritkin, kelvataksesi “niille muille”. 


Ota siis kiireesi keskeltä hetki aikaa vain itsellesi ja pohdi tarkkaan, kenelle oikeasti haluat kelvata. Mieti, onko kyseessä vaikuttavaa vaikuttamista vai suuri puhallus? Olet löytänyt oikean vastauksen, kun lakkaat miettimästä sitä, kelpaatko. 

Leave A Comment

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
%d bloggaajaa tykkää tästä: